Sunday, December 15, 2013

Hair Illustration.


Assalamualaikum eberibadi! Heheee.. Tak tau lah nak tulis apa dekat blog ni bila dah sekian lama tak berblog. Serious aku tak tau nak taip apa ni?? 

Okay.. kita mula dengan apa aku buat sekarang. 
Sekarang ni..........hmmmm. Tak buat apa. Seeking for job. Seeking for job. And seeking for job. Aduhaaai.. tu je lah yang aku tengah buat sekarang ni. Mampu berdoa dan berusaha je. Susah juga rupanya cari job as Graphic Designer ni. Ikutkan nak buat freelance tapi takde pula pengalaman nak buat freelance ni. 


So, sementara menunggu tawaran kerja ni, aku sentuh sekejap AI dengan PS ni. Eh, kenapa sekejap? Heh. Laptop aku ni buat hal lagi lah. Okay. Kali ni buat lagi illustration. Nak ingat kembali kemahiran aku dalam illustration. Mana boleh lupa semua ni even dah habis Diploma pun. Kan? 

Macam biasa, kita mula dengan AI. Aku guna CS5. Mula2, trace dulu apa yang kita nak buat. Dekat AI, kita just trace je. Tak perlu color2.

Macam ni. Nak tracing ikut suka korang pun boleh. Tapi aku sektching dulu. Aku x cukup pro lagi :p


Stroke ikut suka korang nak besar mana. Variable Width Profile tu korang pilih width Profile 1 macam yang aku dah bulat merah tu. Fungsi benda ni untuk menampakkan stroke korang tu nampak soft. Takde lah nampak 1 line semacam je kan. Size stroke korang tu ikut sukalah korang nak pakai berapa. Dan macam ni lah rupa dia setelah siap tracing. :)


Lepas dah siap tracing semua bagai. Lepastu kita beralih pula kepada PS. Dalam PS ni adalah proses mewarna dan mengedit. Untuk proses mewarna dan megedit ni kita perlukan layer yang berlainan bagi setiap warna. Tak kiralah gelap atau cerah atau berkilau2 ke apa. Sebab bila kita buat layer yang berlainan, ia memudahkan kita untuk perbetulkan apa yang x betul. ya dok? Untuk proses mewarna pula, aku pakai brush je. Mula2 aku pakai 1 warna yang basic je. Contoh macam warna biru pada rambut tu, aku gunakan warna biru yang cerah. Warna kasi habis pada area yang nak diwarnakan tu. Lepastu, buat new layer, aku pakai warna biru gelap sedikit. Kali ni pakai sikit2 je, Opacity dengan Flow pun kena pandai main. Lagi kurang dia, lagi cair kita dapat. Tapi function juga sebab boleh hasilkan tone. Semua sekali aku pakai 3 warna biru yang berlainan untuk satu area biru tu. Cara ni guna pada setiap warna rambut yang nak diwarnakan tu. Hehee.. Sebenarnya, untuk korang2 yang takde Wacom untuk lukis kartun anime tu pakai Photoshop pun dah jalan sebenarnya :D yelaaa.. buat masa sekarang mana mampu nak ada Wacom. So, Photoshop adalah jalannya. Jadi apa :) 

Dah siap mewarna! Yay! Hahaaa.. Excited pula kan. Nampak tak layer tu?? Haaa belambak kan. Lepas dah siap warna ni, nak edit macam mana2 pun boleh. Ikut kekreativitian sendiri. Untuk background belakang tu letak lah apa2 je supaya x nampak kosong. 

Inilah dia hasil yang aku buat. :) 


*Oppss.. Dah macam tutorial lah pula! Eh, ni bukan tutorial ya. Ini aku tunjuk je cam mana nya aku buat. Ada juga yang request suruh buat tutorial. Insya'allah lah ya kalau kesempatan. :)

Sekia, Terima kasih.





No comments :